Než tuzemský motorista vyjede na silnice, čeká ho celá řada různých povinností. Kromě toho, že musí vůz přihlásit a vybavit ho státní poznávací značkou, musí uzavřít také pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Lidově se této pojistce říká povinné ručení, a nabízejí ji téměř všechny pojišťovny na našem trhu.
Jezdit bez povinného ručení se nevyplácí
Pokud však pojistku neuzavřete, můžete si být jisti, že vás to bude stát peníze. A rozhodně ne malé. Ten hlavní poplatek, který vás čeká, je příspěvek do fondu nepojištěných. Ten je stanovený v rozmezí 20 – 300 korun, a to v závislosti na vašem vozu. Jednoduchými počty zjistíme, že ročně tak zaplatíme mnohem více, než za standardní pojistku – a to i pokud bychom vybrali tu nejdražší na trhu. Další výdaje můžeme mít při silniční kontrole, kdy jsme za nepojištěný vůz pokutováni.
Největším problémem ale může být to, pokud způsobíme nehodu. Standardně by poškozenému proplácela škodu pojišťovna, ale takto nás čeká opět to, že musíme sáhnout do své kapsy.
Lze ho uzavřít i krátkodobě
Poměrně velkou výhodu nabízejí některé pojišťovny v tom, že umožní i krátkodobé uzavření. Stačí si zvolit konkrétní termín, po který ho chceme mít uzavřeno. Je však třeba mít na paměti, že jakmile termín vyprší, musíme smlouvu obnovit, jinak se vůz nebo motocykl stává nepojištěným. A z toho plynou výše uvedená rizika.
Havarijní pojištění není povinné, ale je praktické
Tou druhou pojistkou, které v oblasti motorismu existuje, je havarijní pojištění. To už spadá do sekce těch dobrovolných a je zcela na nás, zda ho uzavřeme. Jeho výhodou je to, že pokud nabouráme, jsou z něho proplaceny škody právě na našem voze. Stejně tak ale hradí škody vandalismu, nebo krádeže. Zajímavou alternativou jsou poté i krátkodobé pojistky určené pro motorkáře. V hlavní sezoně se jedná o plnohodnotnou pojistku, mimo ni potom částečnou, kdy se hradí škody způsobené jenom krádeží či vandalismem